Glina, fajans, kamionka, skała

Naczynie ceramiczne – miska - Naczynie ceramiczne – miska. Niewielka miseczka z gliny wypalonej na jasny kolor, pokryta obustronnie białym szkliwem. Ścianka wewnętrzna zdobiona dookolnymi brązowymi pasmami. Na dnie jest widoczna zielona dekoracja – motyw trójliści? Pierwotnie miseczka była zaopatrzona w jedno taśmowate ucho, po którym zachował się mały fragment.

Naczynie ceramiczne – talerz - Naczynie ceramiczne – talerz. Głęboki talerz o dużej średnicy wykonano z gliny o dużej zawartości żelaza, która podczas wypału w wysokiej temperaturze nabiera czerwonej barwy. Jego wnętrze jest pokryte wielobarwnym, malowanym ornamentem zawierającym motywy geometryczne w postaci dookolnych linii i pionowych kresek oraz stylizowane motywy roślinne. Zastosowano kolory: żółty, czerwony i zielony. Jest to najpewniej wyrób miejscowych garncarzy okresu nowożytnego.

Kafel płytowy - Kafel płytowy. Fragment płyty kafla przedstawiający męskie popiersie z obfitą brodą, w bogatym renesansowym stroju. Fragmentaryczność zachowania nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, czy jest to jeden z kafli z wizerunkami władców, jakie znajdowały na piecach wykonanych za czasów Barnima XI, czy to już element nowego wystroju z czasów Jana Fryderyka. Kafel jest pokryty zielonym szkliwem.

Kafel płytowy - Kafel płytowy. Kafle płytowe stanowią bardziej rozwiniętą formę najstarszych kafli garnkowych czy miskowych. Charakteryzują się skróconym kołnierzem i wyraźną dużą płytą z przodu. Piece skonstruowane z okazów płytowych były nie tylko urządzeniem grzewczym, lecz także ważnym elementem wystroju wnętrz mieszkalnych. Fragment prezentowanej płyty kafla przedstawia męskie popiersie w bogatym renesansowym stroju. Pokryty jest zielonym szkliwem.

Naczynie ceramiczne – garnek - Naczynie ceramiczne – garnek. Gliniane garnki należą do kategorii źródeł najczęściej odkrywanych w nawarstwieniach kulturowych. Naczynia te, niezbędne w kuchni, stosunkowo szybko ulegały zniszczeniu i były zastępowane kolejnymi. Prezentowany egzemplarz ma wyraźnie widoczne okopcenie. Jest zdobiony rzędem stempelków pod szyjką. Tego typu naczynia znane są z okresu od końca XVI do początków XVIII stulecia. Uważa się je za wyroby lokalnych pomorskich warsztatów garncarskich.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – trójnóżek zwany także rondelkiem. Niewielkie naczynie służące do przygotowywania bądź podgrzewania potraw. Bardzo dobrze nadawało się do parzenia różnego rodzaju naparów ziołowych. W odróżnieniu od innych rondelków, ten egzemplarz nie ma śladów oddziaływania wysokiej temperatury. Jest pokryty szkliwem tylko od strony wewnętrznej, od zewnątrz zdobioną go delikatne dookolne żłobki.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – patelnia. Patelnia ceramiczna, podobnie jak dzisiejsze egzemplarze metalowe, służyła do smażenia i pieczenia potraw. To naczynie jest pozbawione nóżek umożliwiających ustawianie bezpośrednio w ogniu. Prawdopodobnie było umieszczane na żelaznej podstawce wstawianej do paleniska. Potwierdzeniem są wyraźnie widoczne okopcenia. Zarówno duży rozmiar, jak i związany z tym ciężar spowodowały konieczność zaopatrzenia patelni w rurkowaty, gliniany uchwyt oraz dodatkowo w duże, taśmowate ucho. Całe naczynie było barwione i szkliwione, przy czym strona wewnętrzna jest żółta, zewnętrzna – zielona. Patelnię można datować na XVII stulecie.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – dzban. Ozdobne dzbany służące do przechowywania napojów zazwyczaj miały pękate brzuśce i wysmukłe szyje ułatwiające przelewanie płynów do innych naczyń. Taśmowate ucho umożliwiało podnoszenie i przenoszenie. Wnętrze prezentowanego dzbana jest pokryte szkliwem, dzięki czemu naczynie było odporne na przesiąkanie. Strona zewnętrzna, wielobarwna, także była pokryta szkliwem. Ten charakterystyczny sposób zdobienia określa się mianem marmoryzowania – naśladowania struktury marmuru.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – dzban. Dzban służył do przechowywania i podawania na stół napojów, co znakomicie ułatwiało nie tylko taśmowate ucho, lecz także wysmukła szyjka zakończona wychylonym dziubkiem. Naczynie jest obustronnie szkliwione, przy czym wnętrze jest jasno-, a powierzchnia zewnętrzna ciemnobrązowa.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – dzban. Prezentowany dzban jest bardzo zniszczony, brakuje całej górnej partii, co uniemożliwiło pełną rekonstrukcję. Uszkodzona jest także powierzchnia zewnętrzna, tylko miejscami zachowało się jasnozielone szkliwo oraz ozdobne żłobki w dolnej partii brzuśca. Pierwotnie dzban był zaopatrzony w ucho, z którego pozostał jedynie fragment doczepiony do brzuśca.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – dzban. Prezentowany dzban jest bardzo zniszczony, brakuje całej górnej partii, co uniemożliwiło pełną rekonstrukcję. Uszkodzona jest także powierzchnia zewnętrzna, tylko miejscami zachowało się jasnozielone szkliwo oraz ozdobne żłobki w dolnej partii brzuśca. Pierwotnie dzban był zaopatrzony w ucho, z którego pozostał jedynie fragment doczepiony do brzuśca.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – talerz. Talerz wykonany z białej glinki, zapewne w miejscowym warsztacie pomorskim. Wnętrze jest pokryte żółtawą polewą z malowanym ornamentem. W centralnej części dna znajduje się dekoracja w postaci okręgu wypełnionego skośną żółto-czarną kratką i motywami roślinnymi na brzegach. Pod rantem talerza zdobienie ograniczono do namalowania linii na przemian zielonych (szerszych) i brązowych (węższych). Jest to duży, bardzo głęboki talerz z zastawy stołowej używanej w czasach nowożytnych, najpewniej w 2. połowie XVII do początków XVIII wieku.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – talerz. Talerz wykonany z białej glinki od strony wewnętrznej jest bardzo bogato zdobiony za pomocą wielobarwnej polewy pokrytej szkliwem. Całe dno pokrywają żółto-brązowo-zielone esy-floresy, przy krawędzi zaś zdobienie ma postać szerokiego, brązowego pasa z żółtymi plamami umieszczonymi w polach wydzielonych pionowymi, czerwonymi, potrójnymi kreskami. Jest to typ talerza głębokiego wchodzący w skład nowożytnej zastawy stołowej wyprodukowany na Pomorzu lub w Meklemburgii.

Naczynie ceramiczne – talerz - Naczynie ceramiczne – talerz. Głęboki talerz stanowiący element zastawy stołowej jest wyrobem miejscowym, wykonanym na Pomorzu. Wykonano go z żółtej glinki. Od strony wewnętrznej jest pokryty białym szkliwem z zielono-czarnym, malowanym ornamentem w postaci dookolnych pierścieni. W centralnej części dna, w szarym promienistym otoku, znajduje się sentencja dewocyjna: „Mein Gott, nun ist es wieder Morgen” [Mój Boże, teraz ponownie jest ranek]. Tekst został zaczerpnięty modlitewnika szkolnego z XVIII wieku. Identyczny talerz znaleziono w Kamieniu Pomorskim.

Wyrób ceramiczny - Wyrób ceramiczny – świecznik. Został wykonany z glinki żelazistej wypalającej się na kolor czerwonobrązowy. Składa się z dwóch kolistych, płytkich miseczek połączonych walcowatym trzonem. Świeczniki zazwyczaj były wykorzystywane do mocowania świec oświetlających pomieszczenia. W tym przypadku prawdopodobnie było możliwe także użycie knota zanurzonego w oliwie. Najpewniej do osadzenia knota służyły niewielkie „dziubki”, które są uformowane na krawędziach.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – urynał (nocnik). Naczynie ceramiczne popularnie nazywane nocnikiem służyło zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych bez potrzeby wychodzenia na zewnątrz. Urynały najczęściej miały postać naczyń przysadzistych, szerokootworowych i były pokryte szkliwem, zaopatrzone w jedno ucho ułatwiające przenoszenie. Prezentowane naczynie pochodzi z 2. połowy XVII – XVIII wieku.

Naczynie ceramiczne - Naczynie ceramiczne – urynał (nocnik). Urynały – nocniki cechuje mała zmienność formy na przestrzeni kilku stuleci. Oprócz ceramicznych znane są także egzemplarze szklane. Ten nocnik został znaleziony w wypełnisku latryny zamkowej, do której wpadł najpewniej przypadkowo podczas opróżniania zawartości. Naczynie pochodzi z 2. połowy XVII lub XVIII wieku.